Per què hi ha una manca de vocacions científiques i tecnològiques malgrat són les titulacions més demandades pel mercat laboral?

capcelera

Aquest mes de febrer el diari ABC va publicar un interessant article sobre la crisis de les vocacions de ciències i el desequilibri existent entre les titulacions més demandes per l’estudiantat i les més sol·licitades per les empreses.

Segons l’últim informe del Ministerio de Educación sobre graduats universitaris i afiliació a la Seguretat Social, un de cada dos graduats pertanyen a la branca de Ciències Socials i Jurídiques, quan l’actual mercat laboral demanda clarament titulats amb un perfil molt més tècnic.

Mentre carreres com Matemàtica, Enginyeria Industrial, Informàtica o Química exigeixen notes de tall molt baixes per que no hi demanda per estudiar-les malgrat siguin les carreres amb una taxa d’ocupabilitat més alta, altres carreres amb sortides laborals molt inferiors exigeixen unes notes de tall altíssimes degut a l’elevada demanda per estudiar-les

La falta de motivació dels estudiants per elegir titulacions STEM (acrònim de les sigles en anglès de Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques), tot i ser les carreres més demandades, suposa un greu problema i sembla que no te fi: en els últims 10 anys s’ha reduït la matriculació un 27,3%.

Es calcula que la demanda laboral al món serà els propers anys del 3%, però en el cas de les ciències i les matemàtiques es dispararà al 10% i paradoxalment cada cop hi ha menys nois i noies disposades a estudiar les carreres associades a aquesta demanda laboral.

001NNP65

S’apunten diverses causes a aquesta manca de vocacions científiques i tecnològiques:

- La manca d’informació global que tenen els alumnes de secundària. L’estructura d’orientació universitària dels centres hauria d’estar molt més desenvolupada.

- Una manca de metodologia adequada per a l’ensenyament: estem formant als nens del futur, que serà digital, amb tècniques de la revolució industrial.

- La dificultat pròpia de les matèries de ciències i la manca d’hores lectives necessàries per a dur a terme un bon aprenentatge a secundària, fan que els alumnes no gosin a afrontar-les a la universitat i prefereixin titulacions més fàcils d’aprovar però amb menys inserció laboral.

- La manca de programes eficaços de detecció de talent.

- La cultura mediàtica: la imatge del científic boig, friki i aïllat del món no afavoreix les vocacions.

Intervenció de la professora de l’EPS, Luisa F. Cabeza al TEDx Lleida: L’estalvi energètic a micro escala podria ser clau

Captura2

El passat mes de novembre de 2015 lleida va gaudir del primer TEDx de les nostres terres. TEDx és un programa d’esdeveniments locals autoorganitzats que reuneix diverses persones per a compartir una experiència TED. Als esdeveniment TEDx es combinen visualitzacions de vídeos de TED Talks amb oradors locals fent conferències en directe. L’objectiu és provocar discussions profundes i,  d’aquesta forma, generar connexions entre el grup d’assistents, seguidors i oradors.

TED és una organització sense ànim de lucre dedicada a difondre idees (Idees Worth Spreading). Va començar com una conferència a Califòrnia l’any 1984, des de llavors, TED ha crescut per donar suport a les idees que canvien el món amb multitud d’iniciatives.A les conferències TED es demana als principals pensadors i creadors del món donar una xerrada sobre les seves vides o la seva forma de veure el món.

En aquesta primera edició a Lleida hi va participar com a a ponent Luisa F. Cabeza, Catedràtica laboral d’universitat del departament d’Informàtica i Enginyeria Industrial de l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida. Cap del grup de recerca GREA Innovació Concurrent, grup consolidat SGR i centre TECNIO i ara podem gaudir en vídeo de la seva intervenció.